-
سه شنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲
-
1:32
ارزیابی احتمال خطر در یک جایگاه CNG احتمال خطر R مقدار میانگین تلفات سالانه میباشد
که میتوان آن را در ساختمانها به چهار مورد دسته بندی نمود برای بدست آوردن R، مؤلفههای آن که احتمال خطرات جزئی وابسته به منشاء و نوع خسارت می باشند باید محاسبه گردند. هر احتمال خطری از جمع مؤلفه های آن به دست می آید.
در هنگام محاسبه مؤلفه های مورد نظر ممکن است گروهی از منابع خسارت و تلفات باشند.
احتمال خطر تلفات جانی
R1 = RA + RB + R + RM + Ru + Rv + RW + R (۱)
تنها برای ساختمانهای با خطر انفجار و برای بیمارستانها با سایر ساختمانهایی که قطع سیستمهای داخلی میتواند بلافاصله موجب خطرات جانی شود، استفاده میشوند.( اجرای صاعقه گیر، نصب صاعقه گیر)
R2 = Rg + Rc + RM + Rv + Rw + Rz R3 = Rg + Rv R2
احتمال خطر قطع خدمات رسانی عمومی R3 احتمال خطر تلفات به میراث فرهنگی
R4 احتمال خطر تلفات اقتصادی
R = R + RB + RC + RM + R2 + Rv + Rw + Rz (۲)
تنها در جایی که خطر جانی، حیوانات را تهدید نماید. هر کدام از این مؤلفه ها از طریق فرمولهای نشان داده شده در جدول زیر قابل محاسبه می باشند.
( اجرای صاعقه گیر، نصب صاعقه گیر)
شعاع حفاظتی
شعاع حفاظتی صاعقه گیر بر اساس اختلاف ارتفاع و کلاس حفاظتی انتخاب میشود
ارتفاع نوک صاعقه گیر تو نقطه شعر در مورد حفاظت بر حسب متر
r ۲۰ متر کلاس حفاظتی یک
۳۰ متر کلاس حفاظتی ۲
۴۵ متر برای کلاس حفاظتی ۳
۶۰ متر کلاس حفاظتی ۴
∆ بر حسب متر
∆=∆T*10 ∆T برابر با مقدار زمان واکنش صاعقه گیر می باشد
برای استفاده از این روش بایستی ابتدا محل نصب صاعقه گیر مشخص گردد تا بتوانیم شعاع پوششی مورد نیاز را محاسبه نماییم لذا برای تعیین محل نصب سیستم صاعقه گیر میبایست به مسائل مربوط به رعایت فواصل ،ایمن کوتاهترین مسیر ممکن برای عبور،هادی ،میانی فواصل سیستمهای ارت .... توجه داشت در ادامه به این مباحث خواهیم پرداخت.( صاعقه گیر, صاعقه گیر الکترونیکی, نصب صاعقه گیر, اجرای صاعقه گیر)
از سویی دیگر همانطور که میدانیم برای تامین شعاع پوششی علاوه بر تعیین کلاس حفاظتی نیازمند بدست آوردن اختلاف ارتفاع مورد نیاز هستیم چرا که در هر اختلاف ارتفاعی یک شعاع پوششی به دست می آید.
نکته : از نوک صاعقه گیر تا مرتفع ترین نقطه موجود حتماً باید اختلاف ارتفاع ۲ متر رعایت گردد.
پس از تعیین محل نصب صاعقه گیر (سیستم صاعقه گیر الکترونیکی ) نوبت به تعیین شعاع پوششی صاعقه گیر است بنابراین ابتدا باید اختلاف ارتفاع های لازم را بررسی نمود: بیشترین ارتفاع مربوط به سایبان است که ۶ متر ارتفاع دارد. چون محل نصب صاعقه گیر برروی زمین در نظر گرفته شده است برروی) هیچ کدام از سازه های موجود نصب نمیشود
پس با در نظر گرفتن اختلاف ارتفاع ۲ متر نیازمند پایهای به ارتفاع حداقل ۸ متر هستیم تأمين شعاع پوششی بپردازیم :
حال باید به بررسی ا برای اینکه صاعقه گیر بتواند دورترین نقطه را که انتهای سایبان میباشد بپوشاند نیاز به شعاع پوششی ۵۰ متر است.
۲- مشاهده میگردد که دو پارامتر ابتدا باید مشخص شود : کلاس حفاظتی که در جایگاه CNG یک در نظر گرفته می شود اختلاف ارتفاع که در پروژه نمونه فوق اختلاف ارتفاع ۲ متر است با مراجعه به جدول مذکور مشاهده میشود در کلاس حفاظتی یک و در اختلاف ارتفاع ۲ متر، امکان تأمین شعاع پوششی ۵۰ متر نیست لذا باید اختلاف ارتفاع را افزایش دهیم.
نتیجه : در اختلاف ارتفاع ۵ متر ( از نوک صاعقه گیر تا سطح سایبان ) ۶۳ متر شعاع پوششی بدست می آید که برای پروژه مذکور مناسب میباشد.
الف -۱-۳- اجزا تشکیل دهنده سیستم صاعقه گیر
الف-۱-۳-۱- ترمینال هوایی صاعقه گیر از نوع ESE)
وظیفه ارسال جریان پیشرونده با پلاریته معکوس نسبت به صاعقه را داشته و هوای اطراف را یونیزه کرده و مسیری برای تخلیه جریان صاعقه بود میآورد نوک آن باید حداقل ۲ متر بالاتر از بقیه بوجود تجهیزات نصب شده باشد.
جنس آن باید از مس الیاژ مسی و یا فولاد ضدزنگ باشد و در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد.
الف-۱-۳-۲- رابط برنجی
وظیفه اتصال صاعقه گیر به هادی میانی را دارد و محل نصب آن برروی پایه نگهدارنده .
الف - ۱-۳-۳- پایه نگهدارنده
ارتفاع آن متغیر بوده و برحسب نیاز و تعیین شعاع پوششی لازم قابل انتخاب است. پایه نگهدارنده صاعقه گیر میتواند هم از نوع دکل سه وجهی خودایستا و هم از نوع دیواری باشد بسته به محل نصب قابل انتخاب .است جنس پایه باید گالوانیزه بوده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد.
الف-۱-۳-۴-هادی میانی
وظیفه عبور جریان برق را از صاعقه گیر به سیستم زمین برعهده دارد.
هر صاعقه گیر حداقل یک هادی میانی دارد.
مسیر عبور هادی باید به صورت مستقیم و تا حد امکان کوتاه باشد از خمهای تیز ۹۰ درجه باید اجتناب گردد. جنس هادی میانی از مس بوده و میتواند به صورت سیم با سطح مقطع حداقل ۵۰ میلی متر مربع و با تسمه ۲۰ ۳ میلی متر مربع باشد.
-بست مهار کننده هادی میانی
برای ثابت نگه داشتن هادی صاعقه گیر از بست های مخصوص استفاده می شود.
طبق استاندارد هر یک متر از سه بست استفاده میشود.
جنس بست ها برنجی و یا استیل می باشد که باید در برابر خوردگی مقاوم باشد.
بست ها سایز های متفاوتی دارد که مناسب با هادی ( تسمه مسی ) استفاده می شود.
تعداد دفعات برود صاعقه به دستگاه صاعقه گیر:
توسط این دستگاه می توان تعداد دفعات اصابت صاعقه را ثبت می کند .
محل نصب آن در ارتفاع 2 متری از زمین و در بالای گیره تست مدار است.
ترمینال تست مدار
یم اتصال قطع شوند است به طوری که در شرایط معمولی هادی میانی را به سیستم ارت متصل است اما در زمان تست و اندازه گیری مقاومت زمین ( چاه ارت ) هادی میانی را از سیستم ارت جدا می کند.
نکته : در ارتفاع 2 متری زیر شمارنده صاعقه گیر نصب می شود.
جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت تجهیزات چاه ارت و اجرای چاه ارت، اجرای صاعقه گیر، نصب صاعقه گیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید
احتمال خطر قابل تحمل R
مقادیر پیشنهاد شده برای احتمال خطز قابل تحمل در جایی که برخورد صاعقه باعث آسیب جانی و مالی شود .